Sinds het coronavirus in Europa rondwaart, is de interesse in een goede weerstand erg gegroeid. Mensen zoeken naar allerlei manieren om hun resistentie tegen het virus op te peppen. Dat kan op verschillende manieren – en één de makkelijkste en beste is door gezonder te eten. Er zijn diverse voedingsmiddelen die jouw immuunsysteem beter laten werken, waardoor binnendringende ziektekiemen snel onschadelijk worden gemaakt. Lees hier welke soorten voeding jouw weerstand verhogen.

Eten om je weerstand te verhogen
© Pixabay.com

Bessen, bramen en citrusvruchten
Deze vruchten bevatten de hoogste concentratie vitamine C. Vitamine C wordt niet voor niets geassocieerd met een goede weerstand. De stof, waarvan wij een behoorlijke dosis nodig hebben, bevordert de aanmaak van witte bloedcellen. Dat zijn de cellen die op jacht gaan naar ziekteverwekkers en die vernietigen. Eet dus voldoende bramen, citroenen, bessen en grapefruits, en je weerstand gaat erop vooruit.

Vette vis
Vette vis, zoals paling, forel en zalm, bevat als één van de weinige soorten voeding vitamine D, een stof die het immuunsysteem beter laat werken. Wij maken die vitamine zelf aan onder invloed van zonlicht. Maar wij komen niet zo vaak buiten als zou moeten, en in de winter vermindert de zonneschijn sowieso. Ook verliezen ouderen voor een deel het vermogen om de vitamine aan te maken. Het eten van vette vis (en in mindere mate vet vlees en eieren) kan dan helpen.

Ijzerrijke voeding
Wat hebben noten, zaden, kool, vlees, schaaldieren en peulvruchten gemeen? Ze bevatten allemaal een flinke dosis ijzer. Dit metaal stimuleert de aanmaak van bloedcellen. Niet alleen rode bloedcellen, maar ook hun witte soortgenoten. En de witte bloedcellen zijn de lichaamscellen die schadelijke indringers herkennen, omhullen en verwoesten. Interessant feitje: spinazie, dat door Popeye altijd gegeten wordt voor superkracht, bevat eigenlijk helemaal niet zo veel ijzer als meestal wordt gedacht.

Eten om je weerstand te verhoge
© Pixabay.com

Bladgroenten
Er zijn verschillende belangrijke bijdrage van bladgroenten aan je gezondheid. De antioxidanten in de bladeren beschermen je weefsels tegen veroudering. De vitaminen en mineralen in donkere groentes zijn essentieel voor je lichaamsfuncties. Maar deze groenten bevatten ook veel vezels – en daarmee stimuleren ze de groei van nuttige bacteriën in je darmen. Een gezonde darmflora zorgt ervoor dat de schadelijke organismen in je darmen geen kans krijgen om je ziek te maken. De nuttige micro-organismen houden hun groei namelijk onder controle.

Probiotische voeding
We noemden al het belang van een gezonde darmflora – de nuttige bacteriën in je spijsverteringsstelsel dus. Die kan je op een andere manier helpen – door probiotische voeding te eten, waarin nog meer nuttige micro-organismen zitten. Yoghurt, zuurkool, tempeh, miso, karnemelk en kimchi zijn een paar producten die je darmflora versterken. Alweer zodat hun schadelijke neefjes geen kans krijgen!

Gember
Gember wordt in China al heel lang ingezet om ziektes te bestrijden en de weerstand te verhogen. En ook onze moderne wetenschappelijke methoden hebben die werkzaamheid bevestigd. Gember doodt virussen, vermindert ziektesymptomen en gaat de groei van bacteriën tegen. Goed nieuws dus als je van Aziatische gerechten of van gemberthee houdt – de onooglijke gemberknol heeft meer in zijn mars dan je misschien zou denken!