Solliciteren is voor iedereen spannend. Je waant jezelf in een nieuwe omgeving samen met je potentiele nieuwe werkgever. Dit kan een hoop stress en onzekerheid met zich meebrengen. Solliciteren is dan ook voor niemand erg gemakkelijk. Toch zijn er enkele basis tips die je bij elk gesprek kan hanteren. Door de onderstaande tips te hanteren in het sollicitatiegesprek kun je een klein beetje van die spanning loslaten.

Succesvol solliciteren, hoe doe je dat
© Pixabay.com

Probeer zeker over te komen

Het klinkt misschien erg makkelijk maar het is erg belangrijk om zelfverzekerd over te komen. Bijna geen enkele werkgever zit namelijk te wachten op een onzekere medewerker die om alles in de stress schiet. Van binnen kun je jezelf uiteraard onzeker en gestrest voelen, maar aan de buitenkant moet je dit niet laten blijken. Zelfverzekerd overkomen kan al met een paar simpele stappen. Zodra je opgeroepen wordt loop dan direct met een rechte rug op deze persoon af. Blijf niet wachten tot ze letterlijk bij je stoel staan, maar loop als het kan op de persoon af en geef een goede handdruk. Stel jezelf voor met een glimlach en laat zien dat je er bent.

Begin van het gesprek

Nu de eerste goede indruk is geweest is het belangrijk om deze vol te houden. Praat lekker positief en vol enthousiasme over je eigen leven en wat je hebt gedaan. Kijk hierbij de persoon wel goed aan. Het komt namelijk vaak voor dat mensen tijdens het gesprek de andere persoon niet blijven aankijken. Uiteraard moet je dit niet constant blijven doen want dan wordt het ongemakkelijk, maar wissel dit af zodat je potentiele werkgever ziet dat je interesse hebt.

Succesvol solliciteren, hoe doe je da
© Pixabay.com

Hoe sluit je af?

Om te laten zien dat je echt interesse hebt in het bedrijf is het van belang dat je vooraf research doet naar het bedrijf waar je gaat solliciteren. Bedenk tijdens dit research welke vragen je achteraf kan stellen. Deze vragen zorgen er namelijk voor dat je interesse toont in het bedrijf en de werkgever. Daarna kun je bij de afronding van het gesprek aangeven dat je het een fijn gesprek vond en dat je bijvoorbeeld een goede energie krijgt van het bedrijf. Laat je potentiele werkgever dus echt weten dat jij die baan graag wilt.

Wat moet je echt vermijden?

In negen van de tien gevallen weet je vooraf duidelijk met wie jij een gesprek hebt. Onthoud deze namen goed. Als je een kantoor binnen komt en aangeeft dat je een gesprek hebt met iemand waar je de naam niet van weet sta je al met één nul achter. Daarnaast is het van belang dat als je een jas of tas draagt je deze af doet. Vraag bij binnenkomst nadat je jezelf hebt voorgesteld of er een kapstok is waar je deze op kan hangen. Het voelt erg onpersoonlijk als je met een jas aan blijft zitten. Dit kan het gevoel bij de andere persoon oproepen dat je zo snel mogelijk weer weg wilt.