Fibromyalgie is een ziekte die gekenmerkt wordt door chronische spierklachten. De ziekte is moeilijk vast te stellen en te duiden. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om de klachten te verminderen.

Fibromyalgie wat is het, hoe herken je het en hoe leef je ermee
© Pixabay.com

Wat is fibromyalgie?
Fibromyalgie is een ziekte waarbij je pijn hebt in je spieren. Het is niet bekend waardoor fibromyalgie veroorzaakt wordt. De ziekte is erg lastig vast te stellen. Fibromyalgie wordt gezien als een type van reuma. Hij komt het vaakst voor bij vrouwen en ontstaat meestal tussen de leeftijd van 20 tot 40 jaar.

De symptomen
De belangrijkste verschijnselen van fibromyalgie zijn pijn en stijfheid in de spieren en in het onderhuids bindweefsel. De lichaamsdelen waar de klachten het vaakst optreden zijn de schouders en nek, de handen en voeten, het bekken, de rug en de benen. De pijn die je voelt is vergelijkbaar met de spierpijn die je ervaart als je griep hebt. De intensiteit van de pijn wisselt: de ene dag heb je bijna geen last, op andere dagen kan de pijn zo heftig zijn dat je niets voor elkaar krijgt.

Fibromyalgie heeft verder de volgende verschijnselen: stijve spieren, verlies van kracht, vermoeidheid en problemen met slapen, pijn in de onderbuik, -depressieve stemming.

Fibromyalgie is moeilijk te diagnosticeren
Eén van de grootste moeilijkheden van fibromyalgie is dat de ziekte eigenlijk niet met zekerheid vast te stellen is. Een arts kan de diagnose alleen geven als alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten zijn. Er zijn geen scans, bloedtesten of andere onderzoeken die de ziekte kunnen vaststellen.

Waardoor wordt de aandoening veroorzaakt?
Het is jammer genoeg ook niet duidelijk waardoor de ziekte wordt veroorzaakt. Het zou kunnen zijn dat dezelfde klachten bij elke patiënt door andere oorzaken ontstaat. Het zou kunnen optreden door een verstoring in het zenuwstelsel of het effect van prikkels in de hersenen.

Medicijnen
Pijnstillers helpen om minder pijn in de spieren te ervaren. Welke medicijnen er voorgeschreven worden, hangt af van de ernst van de klachten. Paracetamol wordt het vaakst gebruikt en levert goede effecten op. Bij ernstigere klachten kan een arts tramadol (een opioïde) of ontstekingsremmers (NSAID’s) voorschrijven.

Fibromyalgie wat is het, hoe herken je het en hoe leef je erme
© Pixabay.com

Rust en beweging
De vermoeidheid bij fibromyalgie is vervelend en zorgt er voor dat je de pijnklachten heftiger ervaart. Het helpt vaak om vaker rust te nemen, een vast slaapritme aan te houden, voldoende beweging te nemen en te leren waar de grenzen van je energievoorraad liggen. Zorg goed voor jezelf, doe de dingen die jou voldoening en geluk bezorgen, en probeer te accepteren dat je niet alles kunt wat je zou willen.

Leven met fibromyalgie
Het is dus heel lastig te zeggen waardoor fibromyalgie wordt veroorzaakt. Daarom wordt niet de bron, maar de klachten van de aandoening behandeld. De huisarts kan je medicijnen of therapie voorschrijven waardoor de pijn minder hevig wordt. En ook zelf kan je je levensritme aanpassen om de klachten te verminderen.

Bewegingstherapie, fitness en Mensendiecktherapie
Bepaalde lichaamshoudingen zorgen voor meer klachten, andere verlichten die juist. Er zijn bewegingstherapiën die je helpen om voor jou de juiste houding te vinden en die automatisch aan te nemen. Daarbij ontlast je de spieren die voor de meeste klachten zorgen en verminder je de spierpijn. Ook Mensendiecktherapie is een systeem van oefeningen waarmee het lichaam op een juiste manier belast wordt. Aangepaste fitnessprogramma’s maken je spieren soepeler en verruimen de bewegingsmogelijkheden.

Fysiotherapie
Verschillende soorten fysiotherapie, zoals massages, hydrotherapie, kuurbaden en warmtebehandelingen kunnen de klachten verlichten.

Psychotherapie
Fibromyalgie kan een flinke wissel trekken op je geluksgevoel en je stemming. Je kunt er angstig en somber van worden. Psychotherapie helpt je om om te gaan met de problemen die je ervaart, om je zelfvertrouwen te verbeteren en om je leven zo productief mogelijk te maken.